Noc Teatrów 2023. Skład Solny. Teatr ELOE wystąpił z premierowym spektaklem według sztuki Łukasza Wójcickiego "Carpaccio w Stylu Wschodnim".
Dramat powstał na podstawie raportu „Seeking Justice: Stories of Violence in Belarus. August 2020 through the eyes of Belarusian media
CARPACCIO W STYLU WSCHODNIM. Sztuka o przemocy. Przemocy zadawanej z przyczyn politycznych, ale i dla korzyści. Sztuka o niszczeniu praw jednostki, ale również o cierpieniu zadawanemu innym gatunkom.
11 SIERPNIA Rap FRAGMENT SPEKTAKLU na YT
również na CDA
https://www.cda.pl/video/1723745737/vfilm
MassMilicja - Pociski zamiast słów CLIP
PRZEKAZ SZTUKI
Jako ludzie potrafimy czynić zło wobec samych siebie, jak i innym istotom na ziemi. Jako artyści nie możemy stać obojętnie wobec tego co dzieje się za naszą wschodnią granicą. Łamanie praw człowieka w imię politycznych upodobań nie może być akceptowana.
Konstrukcja dramatu narzuca używanie różnych form przekazu. Nie ma tu ciągłości dramaturgicznej do której przywykliśmy chodząc na angielskie farsy. Carpaccio w Stylu Wschodnim to spektakl multimedialny w którym kolejne sceny to swoiste performance.
Już trzeci rok z rzędu Teatr ELOE robi spektakl w przestrzeni plenerowej Składu Solnego na Podgórzu w Krakowie. Jest to doskonała przestrzeń dla teatru offowego.
CARPACCIO W STYLU WSCHODNIM
tekst Łukasz Wójcicki
PREMIERA sztuki wydanej w Dialogu w 2022
reżyseria Jakub Palacz ( Jim Bustard )
występują
Standuperka/Raperka – Katarzyna Ignatiuk
AUTOR TEKSTU – Jakub Palacz
KROWA – Marta Kontny
KOŃ – Jerzy Hojda
ŚWINIA – Łukasz Marciszyn
KIRYŁ – Wojciech Michno
ŻENIA - Stanislav Konoplov
muzyka na żywo Piotr Wojnarowski ( kontrabas )
muzyka nagrana Jakub Palacz
operator kamery Rafał Pogoda
producent Ewa Langer
FOTOREPORTAŻ mediAFinger
ŚWIADECTWA ZWIERZĄT
ŚWINIA
Tłukli nas prętami z wszystkich stron. Wprowadzili nas do środka, a potem kopniakami sprowadzono nas na ziemie. Leżeliśmy ryjami do ziemi ze skrępowanymi nogami i zmuszano nas do pełzania w tej pozycji. Kiedy przyjechaliśmy, podłoga była czysta, ale po jakiś 30 minutach, przywieziono tyle pobitych i zakrwawionych zwierząt, że cała podłoga zrobiła się czerwona od krwi.
KROWA
Klęczałyśmy wzdłuż płotu przez trzy godziny a oni przywozili kolejne zwierzęta. Jeśli tylko chciało się wody, albo załatwić dostawało się prętem. Traciło się poczucie czasu. Spędziłyśmy trzy albo cztery godziny w tej pozycji a oni cały czas ryczeli, że jesteśmy bestiami, które należy zastrzelić.
ŚWINIA
Potem przyszedł jakiś naczelnik i zapytał czy ktoś ma kondon po czym naciągnął go na pręt i wepchnął mi go w odbyt. Czułam rozdzierający ból.
KOŃ
Koń, który leżał obok mnie z raną postrzałową była reanimowany na podłodze podczas gdy pracownicy rzeźni kopali pozostałe konie, które leżały półprzytomne z ranami postrzałowymi. Darli się na weterynarzy ponieważ pomagali nam.
KROWA
Pierwsze, co zobaczyłyśmy po dotarciu na miejsce, że zwierzęta leżały na ziemi a pracownicy rzeźni i inne zwierzęta chodzili po nich bo nie było kawałka wolnej podłogi. Zwierzęta leżały na podłodze krzycząc z bólu i błagając o pomoc, ale w najlepszym razie po prostu nie dostawało się prętem po głowie.
ŚWINIA
Po dwóch godzinach spędzonych w klatce, pracownicy rzeźni wrzucili nas do ciężarówki w taki sposób, że zwierzęta leżały jedno na drugim. Te, które były na dnie w ogóle nie miały powietrza. Kiedy wyczołgiwaliśmy się z ciężarówki, te z połamanymi nogami wyły z bólu.
KOŃ
Na osiemdziesiąt zwierząt, dostaliśmy dwa litry wody raz na 4 godziny. Nie każde miało okazję nawet się napić. Staliśmy na betonie przez 28 godzin, bez jedzenia. Potem zabrali nas do klatek, które mieściły po 4 zwierzęta a nas tam było 21. Było potwornie gorąco. Była tylko mała dziura w oknie. Zwierzęta cierpiały z gorąca. Nie było jedzenia tylko chlorowana woda.
( fragment sztuki rozdawany w formie ulotki )
MARSZ SOLIDARNOŚCI z BIAŁORUSIĄ link do filmu
MUZYKA carpaccio-w-stylu-wschodnim
Spektakl powstał przy współpracy Fundacji Otwarty Plan oraz Stowarzyszenia Kobieca Transsmisja.
SPEKTAKL FINANSOWANY ZE ŚRODKÓW MIASTA KRAKOWA
Komentarze
Prześlij komentarz