Przejdź do głównej zawartości

CZEGO UCZY BALLADYNA



                                                     CZEGO UCZY BALLADYNA
Rola Balladyny jest jedną z największych granych ról kobiecych w teatrze w Polsce. Jest to historia holywoodzka brak jednak godnego przekładu na angielski wystarczająco zrozumiały i piękny zarazem. Przydałby się  Szekspir który by to zrobił...albo jego duch...Gdyby to było możliwe Szekspir bardzo szybko odgadł by, że dzieło Słowackiego jest głęboko inspirowane jego twórczością. Balladyna jako postać wpada w przepaść następstw, która jest tym samym co los Makbeta i Lady Makbet. Pojawienie się zjawy Banka na imprezie u króla, którą zresztą można zagrać z widocznym Bankiem lub bez...zostało wiernie odwzorowane. Banko to oczywiście Alina, o której zjawieniu podczas uczty mówi Balladyna. Jej dziwny atak jest taki sam jak Makbeta.
Słowacki w sprytny sposób przeniósł świat Szekspirowskiej narracji w słowiańskie realia. Świat mistyczny Szekspira ewoluował w nowe mistyczne zjawiska. Goplana i jej dwór przyszły z Burzy, która również dopuszcza ingerencję świata mistycznego w życie zwykłych ludzi. Taki świat jest barwny i baśniowy niesie jednak ze sobą poczucie prawdziwej tragedii.
Kobieta jako czarny charakter to nowatorski zabieg jak na literaturę i za to należy Słowackiemu podziękować.

zobacz film
BALLADYNA - Śmierć Gralona - Teatr Cracovia
https://www.cda.pl/video/619057155/vfilm

                                       






Rola Balladyny jest jedną z największych ról kobiecych obecnych w teatrze w Polsce. Jest to historia holywoodzka... brak jednak godnego przekładu na angielski wystarczająco zrozumiały i piękny zarazem. Przydałby się  Szekspir który by to zrobił...albo jego duch...Gdyby to było możliwe Szekspir bardzo szybko odgadł by, że sztandarowe dzieło Słowackiego jest głęboko inspirowane jego twórczością...




 Balladyna jako postać wpada w przepaść następstw, która jest tym samym co los Makbeta i Lady Makbet. Pojawienie się zjawy Banka na imprezie u króla, którą zresztą można zagrać z widocznym Bankiem lub bez...zostało wiernie odwzorowane. Banko to oczywiście Alina, o której zjawieniu podczas uczty mówi Balladyna. Jej dziwny atak jest taki sam jak Makbeta.
Słowacki w sprytny sposób przeniósł świat Szekspirowskiej narracji w słowiańskie realia. Świat mistyczny Szekspira ewoluował w nowe mistyczne zjawiska. Goplana i jej dwór przyszły z Burzy, która również dopuszcza ingerencję świata mistycznego w życie zwykłych ludzi. Taki świat jest barwny i baśniowy niesie jednak ze sobą poczucie prawdziwej tragedii.
Kobieta jako czarny charakter to nowatorski zabieg jak na literaturę i za to należy Słowackiemu podziękować.
Słowacki stworzył postać kobiety prawdziwej mocnej i bezwzględnej, która ma jednak swoje lęki i słabości. Rozumiemy jej krwawe wybory i podziwiamy nowe pomysły na utrzymanie władzy. Strach i pożądanie to dwa główne motory działań tej postaci. Jest to rola dla aktorki która umie zagrać kłamstwo. Jest to połączenie Makbeta i Lady Makbet w jedną postać. Prosta dziewczyna z gminu okazała się na tyle mocna aby obalać wszelkie stereotypy. Jej kobiecość nie przeszkadza. Sama się wyzwoliła i pokazuje moc.  Gdy dowiaduje się że jest w ciąży to do niej należy życie dziecka...
Słowacki pokazuje świat chrześcijańsko pogański,  który jest barwnym połączeniem wierzeń, będących oczywiście tylko jego wyobrażeniem. Nie ma smoków, ale tylko dlatego że nikt  nie pytał o nie...Za to mamy Goplanę która nie wiedząc o tym odgrywa scenę Darta Vadera ze Star Warsów ...A TERAZ POZNASZ WŁADZĘ GOPLANY…Dziwne stworzenie z mgły i galarety, jest piekła rodem, ale ma w sobie moc i słowiańskie tajemnice...Ale wróćmy do Szekspira, którego tak zręcznie przerabiał Słowacki. Już od początku sztuki mamy w Balladynie zapożyczenie. Pustelnik zdradza Kirkorowi swoją tragiczną historię mordu na rodzinie, która wyjęta jest żywcem z Makbeta. Nawet jaskółka o której mówi Banko dziwnym trafem zagnieździła się w dachu chaty Balladyny...Zapożyczenia były dla Słowackiego rzeczą normalną.




Słowacki stworzył postać kobiety prawdziwej mocnej i bezwzględnej, która ma jednak swoje lęki i słabości. Rozumiemy jej krwawe wybory i podziwiamy nowe pomysły na utrzymanie władzy. Strach i pożądanie to dwa główne motory działań tej postaci. Jest to rola dla aktorki która umie zagrać kłamstwo. Jest to połączenie Makbeta i Lady Makbet w jedną postać. Prosta dziewczyna z gminu okazała się na tyle mocna aby obalać wszelkie stereotypy. Jej kobiecość nie przeszkadza. Sama się wyzwoliła i pokazuje moc.  Gdy dowiaduje się że jest w ciąży to do niej należy życie dziecka...
Słowacki pokazuje świat chrześcijańsko pogański,  który jest barwnym połączeniem wierzeń, będących oczywiście tylko jego wyobrażeniem. Nie ma smoków, ale tylko dlatego że nikt  nie pytał o nie...Za to mamy Goplanę która nie wiedząc o tym odgrywa scenę Darta Vadera ze Star Warsów ...A TERAZ POZNASZ WŁADZĘ GOPLANY…Dziwne stworzenie z mgły i galarety, jest rodem z piekła według gminu, ale z drugiej strony wpisuje się w duchowość słowiańską. Poddani Kirkora są już chrześcijanami, ale jednak wierzą w bóstwa które i tak są. Balladyna wzięła ślub kościelny z Kirkorem, co dla niego również było koniecznością...



Motyw lasu w Balladynie daje nam wyobrażenie o tym jak wyglądał kiedyś nasz kraj. Bory i puszcze były główną tkanką, domem i schronieniem. Odkrycie prastarych dębów niedawno na wybrzeżu, gdy morze odsłoniło kikuty starych drzew może potwierdzać tą tezę...Ciekawe co powiedzieli by słowiańscy królowie tym którzy dzisiaj zarządzają tą resztką puszczy która w Polsce została...

                                                                                          KIBIC TEATRALNY

BALLADYNA
Teatr Cracovia
reż. Anna Kasprzyk
w roli Balladyny Urszula Sadowińska     
Kreon - Grzegorz Juras
Gralon - Lech Wroński
Kanclerz - Edward Wnuk
   
                                                                                   
                                                                                                
JAKUB PALACZ 




                                       



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Carpaccio w Stylu Wschodnim PREMIERA Noc Teatrów 2023

  Noc Teatrów 2023. Skład Solny. Teatr ELOE wystąpił z premierowym spektaklem według sztuki Łukasza Wójcickiego "Carpaccio w Stylu Wschodnim". Dramat powstał na podstawie raportu „Seeking Justice: Stories of Violence in Belarus. August 2020 through the eyes of Belarusian media CARPACCIO W STYLU WSCHODNIM .  Sztuka o przemocy. Przemocy zadawanej z przyczyn politycznych, ale i dla korzyści. Sztuka o niszczeniu praw jednostki, ale również o cierpieniu zadawanemu innym gatunkom.   11 SIERPNIA Rap  FRAGMENT SPEKTAKLU na YT również na CDA https://www.cda.pl/video/1723745737/vfilm ŁUKASZ WÓJCICKI performer, tancerz, choreograf, dramaturg, aktywista.  Postać znana w środowisku underground za sprawą zespołu Massmilicja w którym jest na wokalu i pisze teksty. Jego społeczne spojrzenie na rzeczywistość odzwierciedla się w jego tekstach. Mocny, zdecydowany i nawet brutalny przekaz jest potrzebny do przekazania bardzo konkretnych treści... MassMilicja - Pociski zamiast słów   CLIP PRZEKA

ANHELLI - Eloe Theater of Noise ARTYKUŁ AKTUALIZOWANY

      ...albowiem rzeczą zgubną jest melancholia...J.Słowacki                             ANHELLI PERFORMANCE       Transowa Melancholia   Poznawanie Słowackiego jest porównywalne z wtajemniczeniem w sztukach walki...Podnosimy swój level poznania autora, poprzez analizę co raz trudniejszych jego dzieł. Jako reżyser musisz podnosić swój poziom poznania... 11 czerwca 2022  Wznowienie ANHELLEGO z okazji Noc Teatrów 2022. Spektakl zagraliśmy w przy współpracy z Centrum Sztuki Wiewiórka w Składzie Solnym Małgorzata Białek debiutowała w roli Ellenai Spektakl podczas Nocy Teatrów cieszył się dużym powodzeniem i został gorąco przyjęty przez publiczność.  ZOBACZ SPEKTAKL  ANHELLI Noc Teatrów 2022 https://www.youtube.com/watch?v=l5-y81VIGxE ANHELLI powrócił z okazji Roku Polskiego Romantyzmu i jest to kolejna odsłona najbardziej znanego spektaklu Teatru ELOE. Theater of Noise znów pokazał swoje możliwości. W spektaklu oprócz Małgorzaty Białek debiutowali Iwona Karcz w roli śpiewane