Przejdź do głównej zawartości

CZEGO UCZY BALLADYNA



                                                     CZEGO UCZY BALLADYNA
Rola Balladyny jest jedną z największych granych ról kobiecych w teatrze w Polsce. Jest to historia holywoodzka brak jednak godnego przekładu na angielski wystarczająco zrozumiały i piękny zarazem. Przydałby się  Szekspir który by to zrobił...albo jego duch...Gdyby to było możliwe Szekspir bardzo szybko odgadł by, że dzieło Słowackiego jest głęboko inspirowane jego twórczością. Balladyna jako postać wpada w przepaść następstw, która jest tym samym co los Makbeta i Lady Makbet. Pojawienie się zjawy Banka na imprezie u króla, którą zresztą można zagrać z widocznym Bankiem lub bez...zostało wiernie odwzorowane. Banko to oczywiście Alina, o której zjawieniu podczas uczty mówi Balladyna. Jej dziwny atak jest taki sam jak Makbeta.
Słowacki w sprytny sposób przeniósł świat Szekspirowskiej narracji w słowiańskie realia. Świat mistyczny Szekspira ewoluował w nowe mistyczne zjawiska. Goplana i jej dwór przyszły z Burzy, która również dopuszcza ingerencję świata mistycznego w życie zwykłych ludzi. Taki świat jest barwny i baśniowy niesie jednak ze sobą poczucie prawdziwej tragedii.
Kobieta jako czarny charakter to nowatorski zabieg jak na literaturę i za to należy Słowackiemu podziękować.

zobacz film
BALLADYNA - Śmierć Gralona - Teatr Cracovia
https://www.cda.pl/video/619057155/vfilm

                                       






Rola Balladyny jest jedną z największych ról kobiecych obecnych w teatrze w Polsce. Jest to historia holywoodzka... brak jednak godnego przekładu na angielski wystarczająco zrozumiały i piękny zarazem. Przydałby się  Szekspir który by to zrobił...albo jego duch...Gdyby to było możliwe Szekspir bardzo szybko odgadł by, że sztandarowe dzieło Słowackiego jest głęboko inspirowane jego twórczością...




 Balladyna jako postać wpada w przepaść następstw, która jest tym samym co los Makbeta i Lady Makbet. Pojawienie się zjawy Banka na imprezie u króla, którą zresztą można zagrać z widocznym Bankiem lub bez...zostało wiernie odwzorowane. Banko to oczywiście Alina, o której zjawieniu podczas uczty mówi Balladyna. Jej dziwny atak jest taki sam jak Makbeta.
Słowacki w sprytny sposób przeniósł świat Szekspirowskiej narracji w słowiańskie realia. Świat mistyczny Szekspira ewoluował w nowe mistyczne zjawiska. Goplana i jej dwór przyszły z Burzy, która również dopuszcza ingerencję świata mistycznego w życie zwykłych ludzi. Taki świat jest barwny i baśniowy niesie jednak ze sobą poczucie prawdziwej tragedii.
Kobieta jako czarny charakter to nowatorski zabieg jak na literaturę i za to należy Słowackiemu podziękować.
Słowacki stworzył postać kobiety prawdziwej mocnej i bezwzględnej, która ma jednak swoje lęki i słabości. Rozumiemy jej krwawe wybory i podziwiamy nowe pomysły na utrzymanie władzy. Strach i pożądanie to dwa główne motory działań tej postaci. Jest to rola dla aktorki która umie zagrać kłamstwo. Jest to połączenie Makbeta i Lady Makbet w jedną postać. Prosta dziewczyna z gminu okazała się na tyle mocna aby obalać wszelkie stereotypy. Jej kobiecość nie przeszkadza. Sama się wyzwoliła i pokazuje moc.  Gdy dowiaduje się że jest w ciąży to do niej należy życie dziecka...
Słowacki pokazuje świat chrześcijańsko pogański,  który jest barwnym połączeniem wierzeń, będących oczywiście tylko jego wyobrażeniem. Nie ma smoków, ale tylko dlatego że nikt  nie pytał o nie...Za to mamy Goplanę która nie wiedząc o tym odgrywa scenę Darta Vadera ze Star Warsów ...A TERAZ POZNASZ WŁADZĘ GOPLANY…Dziwne stworzenie z mgły i galarety, jest piekła rodem, ale ma w sobie moc i słowiańskie tajemnice...Ale wróćmy do Szekspira, którego tak zręcznie przerabiał Słowacki. Już od początku sztuki mamy w Balladynie zapożyczenie. Pustelnik zdradza Kirkorowi swoją tragiczną historię mordu na rodzinie, która wyjęta jest żywcem z Makbeta. Nawet jaskółka o której mówi Banko dziwnym trafem zagnieździła się w dachu chaty Balladyny...Zapożyczenia były dla Słowackiego rzeczą normalną.




Słowacki stworzył postać kobiety prawdziwej mocnej i bezwzględnej, która ma jednak swoje lęki i słabości. Rozumiemy jej krwawe wybory i podziwiamy nowe pomysły na utrzymanie władzy. Strach i pożądanie to dwa główne motory działań tej postaci. Jest to rola dla aktorki która umie zagrać kłamstwo. Jest to połączenie Makbeta i Lady Makbet w jedną postać. Prosta dziewczyna z gminu okazała się na tyle mocna aby obalać wszelkie stereotypy. Jej kobiecość nie przeszkadza. Sama się wyzwoliła i pokazuje moc.  Gdy dowiaduje się że jest w ciąży to do niej należy życie dziecka...
Słowacki pokazuje świat chrześcijańsko pogański,  który jest barwnym połączeniem wierzeń, będących oczywiście tylko jego wyobrażeniem. Nie ma smoków, ale tylko dlatego że nikt  nie pytał o nie...Za to mamy Goplanę która nie wiedząc o tym odgrywa scenę Darta Vadera ze Star Warsów ...A TERAZ POZNASZ WŁADZĘ GOPLANY…Dziwne stworzenie z mgły i galarety, jest rodem z piekła według gminu, ale z drugiej strony wpisuje się w duchowość słowiańską. Poddani Kirkora są już chrześcijanami, ale jednak wierzą w bóstwa które i tak są. Balladyna wzięła ślub kościelny z Kirkorem, co dla niego również było koniecznością...



Motyw lasu w Balladynie daje nam wyobrażenie o tym jak wyglądał kiedyś nasz kraj. Bory i puszcze były główną tkanką, domem i schronieniem. Odkrycie prastarych dębów niedawno na wybrzeżu, gdy morze odsłoniło kikuty starych drzew może potwierdzać tą tezę...Ciekawe co powiedzieli by słowiańscy królowie tym którzy dzisiaj zarządzają tą resztką puszczy która w Polsce została...

                                                                                          KIBIC TEATRALNY

BALLADYNA
Teatr Cracovia
reż. Anna Kasprzyk
w roli Balladyny Urszula Sadowińska     
Kreon - Grzegorz Juras
Gralon - Lech Wroński
Kanclerz - Edward Wnuk
   
                                                                                   
                                                                                                
JAKUB PALACZ 




                                       



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

ADAPTACJA Spektakl Audiocentryczny na Scenie Supernova

Kolejne wydarzenie na Scenie Supernova, która zaskakuje  produkcjami na pograniczu teatru i performance. Zapraszamy na fotoreportaż ze Spektaklu który się odbył 27 kwietnia na Scenie Supernova w Krakowie.  Audiocentryczna forma performatywna pt. „Adaptacja” na podstawie koncepcji Tomka Przetacznika Spektakl współtworzą i występują: Zuzanna Woźniak Kyrillos Alexandrov Wojciech Kogut Tomek Przetacznik Konsultacja reżyserska: Małgorzata Warsicka Forma spektaklu zaskakuje i nie jest łatwo ją opisać. Jedno jest pewne oglądając spektakl czujemy się jego częścią... Jest to wydarzenie, które zaciekawia formami dźwiękowymi, które tworzą świat muzyczny nietypowy i zaskakujący. W spektaklu poruszone zostały kwestie ekologiczne tak bliskie społecznie młodemu pokoleniu. Gra aktorska wymagała dużego sprytu, wyobraźni i umiejętności performerskich wychodzących poza typowy warsztat aktora po PWST czy jak to teraz nazywają AKADEMIĄ TEATRALNĄ  Czy współczesny globalny materializm kontynuuj...

PIEŚNI ŻAB Głos z Bagna OFF Polska

TEATR ELOE premierowo wykonał spektakl muzyczny PIEŚNI ŻAB Głos z Bagna. Teatr jest beneficjentem tegorocznego konkursu OFF Polska. EWA LANGER  Scenariusz Ewa Langer Reżyseria Jakub Palacz występują artyści z ELOE Theater of Noise:  Ewa Langer, Jakub Palacz, Żaneta Seweryn, Małgorzata Grygierczyk, Aleksandra Zawiślak, Joanna Konieczko Spektakl powstał w ramach OFF POLSKA organizowanego przez Instytut Zbigniewa Raszewskiego. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Producentem Spektaklu jest Stowarzyszenie Kobieca Transsmisja  30 MAJA 2025 Premiera w Zaborowym Domu  Foto Justyna Janus Powyżej zdjęcie z próby generalnej Jakub Palacz i Żaneta Seweryn WYSPRZĄTAJ BAGNO a my ześlemy Pieśni Mocy "Chodź Chodź Chodź usłysz nasz głos. Znamy wszystkie tajemnice w naszym Bagnie mieszka moc..."                                      31 MAJA 2025 Wietrzychowice....