Przejdź do głównej zawartości

ADAPTACJA Spektakl Audiocentryczny na Scenie Supernova

Kolejne wydarzenie na Scenie Supernova, która zaskakuje  produkcjami na pograniczu teatru i performance.


Zapraszamy na fotoreportaż ze Spektaklu który się odbył 27 kwietnia na Scenie Supernova w Krakowie. 


Audiocentryczna forma performatywna pt. „Adaptacja”
na podstawie koncepcji Tomka Przetacznika
Spektakl współtworzą i występują:
Zuzanna Woźniak
Kyrillos Alexandrov
Wojciech Kogut
Tomek Przetacznik
Konsultacja reżyserska: Małgorzata Warsicka



Forma spektaklu zaskakuje i nie jest łatwo ją opisać. Jedno jest pewne oglądając spektakl czujemy się jego częścią...




Jest to wydarzenie, które zaciekawia formami dźwiękowymi, które tworzą świat muzyczny nietypowy i zaskakujący.






W spektaklu poruszone zostały kwestie ekologiczne tak bliskie społecznie młodemu pokoleniu.



Gra aktorska wymagała dużego sprytu, wyobraźni i umiejętności performerskich wychodzących poza typowy warsztat aktora po PWST czy jak to teraz nazywają AKADEMIĄ TEATRALNĄ 




Czy współczesny globalny materializm kontynuuje ewolucyjną cechę człowieka jaką jest umiejętność adaptacji do zmieniających się warunków, czy jednak stoi już z nią w sprzeczności i ową adaptację utrudnia lub wręcz uniemożliwia? Czym jest rozwój? Gdzie tkwi jego wartość i, odtwarzana jak mantra, równowaga?

Niesamowicie rozwinięta zdolność adaptacyjna to cecha gatunkowa tak bardzo wyróżniająca homo sapiens spośród innych istot, współużytkowników i współtworzących system ekologiczny panujący na Ziemi.
Człowiek czujący taką pewność swych dokonań materialnych i technologicznych, działa w przekonaniu, że zasady planetarne już nas nie dotyczą. Nadrzędnym problemem zdają się być zasady ekonomiczne i to jest podstawowe kryterium podejmowanych przez nas codziennych decyzji.

Zdolność adaptacji wg zapisów wykreowanych w gabinetach elit politycznych, realizowana jest aktualnie m.in. poprzez „Miejskie Plany Adaptacji do zmian klimatu do roku 2030”. Uchwalane dla poszczególnych miast w Polsce w latach 2018-2020 co oznacza, że jesteśmy już na etapie drugiej połowy w ich realizacji. Czy zatem w ostatnich latach faktycznie przybliżyliśmy się do zapisanych urzędowo celów i możemy spać spokojnie?

Podążając w ławicy status quo płyniemy głównym nurtem dodawania i odejmowania. Dopóki nasza łódź nie tonie malujemy ją kolejną warstwą pobłyskującej farby.  Gruntowny remont wymagałby wyjścia na brzeg, zatrzymania, a na to nie pozwala nasz instynkt tzw. rozwoju rozumianego w kategoriach więcej, szybciej, łatwiej. Szukam alternatyw, ale nie mogę się z tej ławicy wydostać.  Czy jest jeszcze jakikolwiek margines by zmienić jej kierunek?

W spektaklu posługujemy się m.in. metodą improwizacji, która jest świeżą reakcją na otaczające nas zmiany, opiera się ona na umiejętnościach adaptacyjnych do danej sytuacji scenicznej. Status quo jest antyadaptacyjny.         Tomasz Przetacznik



Gratulacje dla twórców od ekipy Kibica Teatralnego. Czekamy na kolejne produkcje. 



ZAPRASZAMY NA KOLEJNE WYDARZENIA SCENY SUPERNOVA W KRAKOWIE





Autor Jim Bust

foto mediAFinger 

https://www.facebook.com/mediafinger

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

PIEŚNI ŻAB Głos z Bagna OFF Polska

TEATR ELOE premierowo wykonał spektakl muzyczny PIEŚNI ŻAB Głos z Bagna. Teatr jest beneficjentem tegorocznego konkursu OFF Polska. EWA LANGER  Scenariusz Ewa Langer Reżyseria Jakub Palacz występują artyści z ELOE Theater of Noise:  Ewa Langer, Jakub Palacz, Żaneta Seweryn, Małgorzata Grygierczyk, Aleksandra Zawiślak, Joanna Konieczko Spektakl powstał w ramach OFF POLSKA organizowanego przez Instytut Zbigniewa Raszewskiego. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Producentem Spektaklu jest Stowarzyszenie Kobieca Transsmisja  30 MAJA 2025 Premiera w Zaborowym Domu  Foto Justyna Janus Powyżej zdjęcie z próby generalnej Jakub Palacz i Żaneta Seweryn WYSPRZĄTAJ BAGNO a my ześlemy Pieśni Mocy "Chodź Chodź Chodź usłysz nasz głos. Znamy wszystkie tajemnice w naszym Bagnie mieszka moc..."                                      31 MAJA 2025 Wietrzychowice....

CZEGO UCZY BALLADYNA

                                                     CZEGO UCZY BALLADYNA Rola Balladyny jest jedną z największych granych ról kobiecych w teatrze w Polsce. Jest to historia holywoodzka brak jednak godnego przekładu na angielski wystarczająco zrozumiały i piękny zarazem. Przydałby się  Szekspir który by to zrobił...albo jego duch...Gdyby to było możliwe Szekspir bardzo szybko odgadł by, że dzieło Słowackiego jest głęboko inspirowane jego twórczością. Balladyna jako postać wpada w przepaść następstw, która jest tym samym co los Makbeta i Lady Makbet. Pojawienie się zjawy Banka na imprezie u króla, którą zresztą można zagrać z widocznym Bankiem lub bez...zostało wiernie odwzorowane. Banko to oczywiście Alina, o której zjawieniu podczas uczty mówi Balladyna. Jej dziwny atak jest taki sam jak Makbeta. Słowacki w sprytny sposób przeniósł świat Szek...