Przejdź do głównej zawartości

Kabaret jest dobry na wszystko

 


Wraz z międzypokoleniową ekipą z Tarnobrzega na zaproszenie Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Tarnobrzegu stworzyłem spektakl, który z założenia miał pokazać historię kabaretu w Polsce. Nie było to łatwe wyzwanie. Już na poziomie scenariusza wymagało to ode mnie na nowo zgłębienia historii kabaretu, który ma bogate tradycje. Dobór piosenek miał być swoistym the best off.

Od „Miłość ci wszystko wybaczy”, do współczesnego „Śpiewać każdy może”. Na scenie Tarnobrzeskiego Domu Kultury usłyszeliśmy nowe wykonania szlagierów kabaretu artystycznego. 

Praca na spektaklem to przede wszystkim dobór odpowiedniej ekipy i dobre nastawienie. Na jednej scenie wystąpili aktorzy kabaretu UTW w Tarnobrzegu oraz zaproszeni goście ze Szkoły Muzycznej pana Krzysztofa Zwierzyńskiego. Wystąpiła też gościnnie Agnieszka Pudło, aktorka z Krakowa, która robiła również warsztaty przygotowujące do trudnych wykonań scenicznych, które zawierał scenariusz.

Postanowiliśmy również założyć zespół muzyczny, który wziąłby na siebie stworzenie aranżacji do poszczególnych piosenek. Zaczęły się próby, które szybko pokazały że zespół aktorski muszę ćwiczyć u podstaw czyli: dykcja, emisja, głosu, śpiew i aktorstwo. Pomogło mi  doświadczenie w pracy z moją grupą teatralną Eloe, gdzie pojawiali się również amatorzy. Normalny trening aktorski dla kogoś, kto nie był wcześniej na scenie staje się ciekawym doświadczeniem, które może wykorzystywać nie tylko w pracy na scenie ale i w innych życiowych sytuacjach.

Bolesław Dzierżek muzyk i aranżer 

Pomimo, że wisiała nad nami groźba wirusa doszło do premiery, którą zagraliśmy dotychczas dwa razy. Było to dla nas wszystkich dużym przeżyciem. Okazało się że w nasza międzypokoleniowa ekipa pokazała poczucie humoru i talent aktorski, który widać było zarówno w piosenkach jak i scenkach kabaretowych. W spektaklu znalazły się dwie takie sceny: żydowska i lekarska...To nic że zdarzały się drobne potknięcia. Ogólny wydźwięk spektaklu był pozytywny i dawał widzowi energie, tak potrzebną w tych czasach. Widzowie Tarnobrzega przyjęli nas gorąco i długo po premierze dochodziły do nas pozytywne opinie o naszym spektaklu. Ważny jest fakt że w mieście gdzie nie ma sceny zawodowej udaje się tworzyć teatr spontanicznie ale i na profesjonalnych zasadach. Dom Kultury w Tarnobrzegu dał nam w pełni profesjonalne wsparcie, które pomogło nam tworzyć spektakl. Chciałbym podziękować wszystkim, dzięki którym spektakl 

Kabaret jest dobry na wszystko” się odbył. Byliście wspaniali.

Cóż może reżyser bez aktorów?

Jakub Palacz reżyser
 

  W spektaklu powróciła do życia piosenka "Bo Tarnobrzeg to jednak Tarnobrzeg", która  powstała dla tarnobrzeskiego kabaretu Kaktusik w 1969r.                             


Owację wywołała "Ballada o Wiśniewskiej" w ekspresyjnym wykonaniu Krystyny Frąszczak. 



"Już kąpiesz się nie dla mnie" znaną piosenkę Kabaretu Starszych Panów wykonał Jan Palacz, który był również animatorem całego przedsięwzięcia...


ZOBACZ - Już kąpiesz się nie dla mnie

Marian Sawa zmierzył się z kultową piosenką Jerzego Stuhra "Śpiewać każdy może"


ZOBACZ - Śpiewać każdy może live
https://www.youtube.com/watch?v=kbVAa80bfc8

Debiutująca w naszym spektaklu Joanna Koziarz wykonała arcytrudną pieśń z repertuaru Ewy Demarczyk: "Karuzela z Madonnami"



Gościnnie prosto z krakowskiego Teatru Vis a Vis dwie przedwojenne piosenki: "Miłość ci wszystko wybaczy oraz "Sex Apeal" wykonała Agnieszka Pudło.



Jako piosenkę otwarcia usłyszeliśmy "Cabaret" w wykonaniu Pauliny Wilk.



W spektaklu nie zabrakło humoru żydowskiego. Scenkę pt. Mistyka Finansów, opisujący źródła kryzysu światowego żywiołowo zagrali: Marian Sawa i Marian Wawrzycki.




Kultowy skecz lekarski w pierwotnym wykonaniu przez Zofię Merle i Stanisława Tyma odegrali Krystyna Frąszczak i Jan Palacz. 




Spektakl prowadził czarujący duet Ewa Lis na co dzień redaktorka Radio Leliwa i Jan Palacz animator projektu Tarnobrzeskie Spotkania Teatralne. 

Zdjęcia i realizacja filmów z wydarzenia mediAFinger

Spektakl odbył się przy wsparciu TIT ę w ramach projektu Seniorzy w Akcji. 

Patronat nad spektaklem objął Prezydent Miasta Tarnobrzega Dariusz Bożek

Partnerzy spektaklu: Radio Leliwa oraz Tarnobrzeski Dom Kultury











Komentarze

Popularne posty z tego bloga

CZEGO UCZY BALLADYNA

                                                     CZEGO UCZY BALLADYNA Rola Balladyny jest jedną z największych granych ról kobiecych w teatrze w Polsce. Jest to historia holywoodzka brak jednak godnego przekładu na angielski wystarczająco zrozumiały i piękny zarazem. Przydałby się  Szekspir który by to zrobił...albo jego duch...Gdyby to było możliwe Szekspir bardzo szybko odgadł by, że dzieło Słowackiego jest głęboko inspirowane jego twórczością. Balladyna jako postać wpada w przepaść następstw, która jest tym samym co los Makbeta i Lady Makbet. Pojawienie się zjawy Banka na imprezie u króla, którą zresztą można zagrać z widocznym Bankiem lub bez...zostało wiernie odwzorowane. Banko to oczywiście Alina, o której zjawieniu podczas uczty mówi Balladyna. Jej dziwny atak jest taki sam jak Makbeta. Słowacki w sprytny sposób przeniósł świat Szekspirowskiej narracji w słowiańskie realia. Świat mistyczny Szekspira ewoluował w nowe mistyczne zjawiska. Goplana i jej dwór przyszły z Bur

Carpaccio w Stylu Wschodnim PREMIERA Noc Teatrów 2023

  Noc Teatrów 2023. Skład Solny. Teatr ELOE wystąpił z premierowym spektaklem według sztuki Łukasza Wójcickiego "Carpaccio w Stylu Wschodnim". Dramat powstał na podstawie raportu „Seeking Justice: Stories of Violence in Belarus. August 2020 through the eyes of Belarusian media CARPACCIO W STYLU WSCHODNIM .  Sztuka o przemocy. Przemocy zadawanej z przyczyn politycznych, ale i dla korzyści. Sztuka o niszczeniu praw jednostki, ale również o cierpieniu zadawanemu innym gatunkom.   11 SIERPNIA Rap  FRAGMENT SPEKTAKLU na YT również na CDA https://www.cda.pl/video/1723745737/vfilm ŁUKASZ WÓJCICKI performer, tancerz, choreograf, dramaturg, aktywista.  Postać znana w środowisku underground za sprawą zespołu Massmilicja w którym jest na wokalu i pisze teksty. Jego społeczne spojrzenie na rzeczywistość odzwierciedla się w jego tekstach. Mocny, zdecydowany i nawet brutalny przekaz jest potrzebny do przekazania bardzo konkretnych treści... MassMilicja - Pociski zamiast słów   CLIP PRZEKA

ANHELLI - Eloe Theater of Noise ARTYKUŁ AKTUALIZOWANY

      ...albowiem rzeczą zgubną jest melancholia...J.Słowacki                             ANHELLI PERFORMANCE       Transowa Melancholia   Poznawanie Słowackiego jest porównywalne z wtajemniczeniem w sztukach walki...Podnosimy swój level poznania autora, poprzez analizę co raz trudniejszych jego dzieł. Jako reżyser musisz podnosić swój poziom poznania... 11 czerwca 2022  Wznowienie ANHELLEGO z okazji Noc Teatrów 2022. Spektakl zagraliśmy w przy współpracy z Centrum Sztuki Wiewiórka w Składzie Solnym Małgorzata Białek debiutowała w roli Ellenai Spektakl podczas Nocy Teatrów cieszył się dużym powodzeniem i został gorąco przyjęty przez publiczność.  ZOBACZ SPEKTAKL  ANHELLI Noc Teatrów 2022 https://www.youtube.com/watch?v=l5-y81VIGxE ANHELLI powrócił z okazji Roku Polskiego Romantyzmu i jest to kolejna odsłona najbardziej znanego spektaklu Teatru ELOE. Theater of Noise znów pokazał swoje możliwości. W spektaklu oprócz Małgorzaty Białek debiutowali Iwona Karcz w roli śpiewane