Na scenie Supernova pojawiła się
nowa super sztuka Maraton w Nowym Jorku. Sztukę Eduardo Erby wystawił
Jakub Kowalik i jest to polska prapremiera. Nie zdziwcie się jak
powstanie z tego teatr telewizji, albo film fabularny...Maraton w
Nowym Jorku to sztuka wpisująca się w kanon literatury
współczesnej na równi z Albee czy Pinterem.
Krzysztof Drozdowski |
Paweł Jałoszyński |
Nie chcąc zdradzać finału sztuki,
który godnie dopełnia całość zapraszam do zobaczenia samemu tego wydarzenia na scenie Supernowa w Krakowie. Spektakl grany jest przez
dwóch młodych aktorów Krzysztofa Drozdowskiego ( Hamlet Forever )
i Pawła Jałoszyńskiego,
( Pierwszy raz, Michał Walczak ). Świetną muzykę i dźwięk spektaklu na żywo tworzy Aleksander Wnuk. Ekipa Maratonu w Nowym Jorku to zgrany team prowadzony przez reżysera Jakuba Kowalika, który samodzielnie realizuje spektakl od strony światła i efektów. Reżyser ma przy tym niezły ubaw...Szanuję reżyserów, dla których ważny jest klimat spektaklu i radość tworzenia.
( Pierwszy raz, Michał Walczak ). Świetną muzykę i dźwięk spektaklu na żywo tworzy Aleksander Wnuk. Ekipa Maratonu w Nowym Jorku to zgrany team prowadzony przez reżysera Jakuba Kowalika, który samodzielnie realizuje spektakl od strony światła i efektów. Reżyser ma przy tym niezły ubaw...Szanuję reżyserów, dla których ważny jest klimat spektaklu i radość tworzenia.
Sztuki teatralne o sporcie to rzadkość.
Warto przypomnieć Mecz Janusza Głowackiego, czy Niktowie o piłkarzach San Marino Macieja Bałamuta ( recenzja jest też na tym blogu ). Maraton w Nowym Jorku to sztuka w
której aktorzy zmuszeni zostali do sportowego wyczynu. W trakcie
symulowanego biegu, dialogują, grają, biją się, wciągając widzów
siedzących na wygodnych fotelach w ich sprawy życiowe i lęki
egzystencji. Bieg nie jest tylko wyczynem, lecz walką z własną
niewiarą i słabością. Marzenie o zwycięstwie zamienia się walkę o zwycięstwo za wszelką cenę...Maraton to stan ducha. Można go porównać do
wyścigu szczurów w którym zwycięzca jest tylko jeden i tylko on
się liczy...Na plakacie reklamowym jednej z krakowskich uczelni
zobaczyłem parę młodych ludzi w garniturach, która startowała do biegu na
torze wyścigowym...Tak właśnie można przedstawić wyścig szczurów...Trafione nie?
Spektakl na scenie Supernowa pokazał ludzi zdesperwoanych, którzy sens życia znajdują w ciągłej walce. Jej celem jest zwycięstowo. Reżyser wydobył z tekstu dużo czarnego humoru. Nie idealizował postaci pokazując ich słabości i lęki, które wydobywa z nich maratoński bieg.
Spektakl na scenie Supernowa pokazał ludzi zdesperwoanych, którzy sens życia znajdują w ciągłej walce. Jej celem jest zwycięstowo. Reżyser wydobył z tekstu dużo czarnego humoru. Nie idealizował postaci pokazując ich słabości i lęki, które wydobywa z nich maratoński bieg.
Jakub Kowalik |
Oto co sam reżyser Jakub Kowalik napisał o swoim spektaklu:
Tekst
Erby po pierwszym przeczytaniu zrobił na mnie wielkie wrażenie i
nie tylko z powodu zaskakującego zakończenia, które nadaje nowy,
głębszy sens opowiedzianej historii. Zafascynowała mnie
fizyczność, obecna w ruchu biegnących w spektaklu aktorów, ich
zmęczeniu, przyśpieszonych oddechach, a także w przewijających
się tematach ich rozmów: o sile, uporze, walce z bólem,
rywalizacji i potrzebie zwycięstwa. Ciekawe było przyjrzeć się
wzorcowi macho, którego wcieleniem zdaje się być Steve - jeden z
bohaterów, w zderzeniu z wrażliwością i bardziej „miękkiego”
Maria. W trakcie prób staraliśmy się z Alkiem Wnukiem dobrać
muzykę, która pasować będzie do rytmu kroków i oddechów i
dopełniać ten rytm, dlatego wybraliśmy surowe perkusyjne dźwięki
bez linii melodycznej. W pracy nad ruchem i fizycznością wspomagała
nas Małgosia Haduch.
Podsumowując:
Spektakl Jakuba Kowalika Maraton w Nowym Jorku jest ciekawy, gdyż reżyser prostymi środkami scenicznymi przetwarza sytuację biegu. Sport, który wydaje się niesceniczny obrabia w wyobraźni dając nam dobry teatr. Gra aktorska jest w stylu amerykańskim, a muzyka na żywo dopełnia wydarzenie. Jako kibic teatralny polecam ten spektakl i zapraszam na scenę Supernowa na Gazowej.
Spektakl Jakuba Kowalika Maraton w Nowym Jorku jest ciekawy, gdyż reżyser prostymi środkami scenicznymi przetwarza sytuację biegu. Sport, który wydaje się niesceniczny obrabia w wyobraźni dając nam dobry teatr. Gra aktorska jest w stylu amerykańskim, a muzyka na żywo dopełnia wydarzenie. Jako kibic teatralny polecam ten spektakl i zapraszam na scenę Supernowa na Gazowej.
Kibic Teatralny
EDUARDO ERBA MARATON W NOWYM JORKU
o autorze
Edoardo
Erba urodził się w Pawii koło Mediolanu w 1954 roku. Studiował na
Uniwersytecie w Pawii i Piccolo Teatro w Mediolanie. Mieszka w
Rzymie. Jego dramaty wystawiano na jednych z najlepszych włoskich
festiwali: Biennale w Wenecji, festiwalu Taormina, festiwalu
Montepulciano, festiwalu Todi. Jego teksty wielokrotnie pojawiały
się też na deskach prominentnych włoskich teatrów. Erba jest
laureatem najważniejszych nagród przyznawanych włoskim dramaturgom
(Olimpici del Teatro, Riccione, Idi, Candoni, Salerno). Maraton w
Nowym Jorku, jego najbardziej znane dzieło, zostało przetłumaczone
na 17 języków i opublikowane w 7 krajach. Po raz pierwszy
wystawiono go w Parmie w 1993 roku, rok po otrzymaniu Premio Candoni.
Następne przedstawienia odbywały się w Londynie, Edynburgu,
Wellingtonie NZ, Sydney, Bombaju (tłum. Colina Teevana), Bostonie
USA (tłum. Israela Horowitza), Barcelonie, Buenos Aires, Rio De
Janeiro, Zagrzebiu, Sofii, Tel-Avivie, etc. Ponadto Erba wykłada na
Uniwersytecie w Pawii oraz na Accademia Nazionale d'Arte Drammatica
Silvio D'Amico w Rzymie. Erba jest także autorem dramatów dla
teatru telewizji i radia.
LINK DO WYDAWNICTWA
https://www.oberonbooks.com/eduardo-erba.html
PIERWSZE CZYTANIE SZTUKI W TEATRZE WSPÓŁCZESNYM WROCŁAW
http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/66912,druk.html
zdjęcia w artykule pochodzą od Teatru Supernova
kibic teatralny
jakubpalacz@wp.pl
Fajnie że ktoś robi w kóńcu jakieś nowe sztuki teatralne
OdpowiedzUsuń