Przejdź do głównej zawartości

WAŁĘSA w Łaźni Nowej



 Reżyser Bartosz Szydłowski przypomina surfera na niebezpiecznej fali Oceanu...
Jego spektakl Wałęsa w Kolonos w Teatrze Łaźnia Nowa to nowoczesne widowisko. Jest to podsumowanie wieloletnich przemyśleń twórcy na temat połączenia w klasyki i współczesności...

Społeczeństwo to żywa materia. Ma swoich liderów i despotów. Świat internetowy powoduje, że państwem można rządzić używając tylko laptopa. Despotyzm jest możliwy, gdyż media i technologia umożliwiają kontrolę nowego techno-obywatela żyjącego w globalnej wiosce. Są jednak jednostki, które potrafią rozwikłać zagadkę Sfinksa...


                                                             


Sztuka Edyp w Kolonos jest dla Szydłowskiego przestrzenią do opowiedzenia historii tu i teraz. Lech Wałęsa porównany do Edypa to bardzo ryzykowny zabieg i może irytować różnych teatralnych speców...Postawienie znaku równości między Wałęsą i Edypem to nie jest w tym przypadku reżyserska fanaberia, lecz konsekwencja przemyśleń niepokornego i chodzącego zawsze własną ścieżką reżysera.

Kiedy 14 lat temu pracowałem z Bartoszem Szydłowskim nad Edypem zmagałem się bezwzględnym i trudnym założeniem reżysera, że Edyp miał być królem właśnie w Nowej Hucie...Reżyser z uporem przekładał klasykę na współczesność. Wyrywał mnie z własnego snu o Edypie... Do dziś słyszę krzyki mieszkańców: Edypie! Edypie!...Wtedy mieszkańcy, którzy grali w spektaklu byli zarówno głosem rozsądku jak i sędziami poczynań swojego króla...Społeczeństwo pokazane dziś w Walesa z Kolonos to już tylko cień tamtego wielkiego ludu...Władza rzuca im pieniądze, za którymi lud się zabijają aby móc je z powrotem oddać na tacę, gdyż jest to państwo wyznaniowe, czyli najostrzejsza forma despotyzmu. Szydłowski pokazuje społeczeństwo w kryzysie moralnym. Bije na alarm. 

Bartosz Szydłowski

Podczas Pandemii Teatr Łaźnia Nowa pokazał swoją siłę. Siłę współczesnego teatru, który nie boi się wyzwań... Team Szydłowskiego wygenerował spektakl Wałęsa w Kolonos w wersji stream co stało się wydarzeniem kulturalnym w smutnym czasie Pandemii. Spektakl w sieci oglądało ponad 2 tysiące osób. Stream był precyzyjnie wykonany. Tam gdzie miały być zbliżenia było widać twarze bohaterów, a tam gdzie miał być plan ogólny pokazujący ogłupiałe społeczeństwo było widać akcje grupowe...Jako fan nakręcania teatru na kamerę i pionier teatralnych playlist na YT bije brawo na stojąco przed kompem dla tej realizacji w Łaźni Nowej. Ten teatr od początku istnienia w Krakowie jeszcze na ulicy Paulińskiej stawiał na nowe media. 
fot.Monika Stolarska


Wajda uczył że oprócz sztuki równie ważny jest kontekst w jakim sztuka jest prezentowana. Śmierć, kryzys czy stan wojenny dla artysty są takim właśnie kontekstem. Dlatego zawsze będę protestował przeciw odwoływaniu wydarzeń teatralnych podczas wszelakich narodowych żałób. Odwołujcie disco polo i głupawe kabarety. Zostawcie w spokoju tzw. sztukę wysoką, która jest traktowana przez ludzi kultury na równo z kościołem. Ludzie w czasie sytuacji kryzysowych potrzebują znacznie bardziej przeżyć kulturalnych, gdyż działa to na ich wnętrze i mówiąc językiem nowej nomenklatury ubogaca...Mam nadzieję, że ten mały manifest jest jasny i klarowny. 
Nie zabierajcie ludziom sztuki wtedy, gdy jej najbardziej potrzebują! 
Tym razem z pomocą przyszły nowe media i możliwość zdalnego pokazania spektaklu w sieci...


fot.Monika Stolarska


Wałęsa w wykonaniu Jerzego Stuhra, który przecież zasłynął z ról filmowych czasów tzw. komuny to ważna rola. Jest to aktorski powrót do "kina moralnego niepokoju". 
Mam wrażenie że aktor przeprowadził własną psychoanalizę postaci Lecha Wałęsy. Kultowe wąsy Wałęsy to tylko kropką nad i...Ta rola to połączenie uporu i skromności.




Lech Wałęsa

Wałęsa jak Edyp był na topie...rozwiązał zagadkę Sfinksa zakładając Solidarność...Wykorzystując potencjał robotników obalił system PRL-u...Za to został wybrany Prezydentem RP. Klątwa zniesławienia zrzuciła go z piedestału i jak Edyp w Kolonos musiał walczyć o godność...Edyp oddał władzę Kreonowi i jako człowiek skażony klątwą stał się najsławniejszym wędrowcem Hellady...Czytajcie Edypa w Kolonos nawet jeśli uznaje się, że dzieło to nie jest zakończone...

Kiedyś jakiś mądrala zdecydował aby nie zajmować się w szkołach Edypem w Kolonos.
Z niewiadomych przyczyn druga część wielkiej trylogii Sofokolesa nie została ujęta w programach naucznia...To czarny humor polskiej edukacji...Chciałbym przeczytać uzasanienie tej dyzycji i porozmawiać z kimś konkretnie i rzeczowo na ten temat...

Apeluje o włączenie do programu nauczania Edypa w Kolonos i uczeniu o tej sztuce na równi z Królem Edypem i Antygoną...Do historii Edypa powinno się podchodzić całościowo, a nie skupiać się tylko na seksie Edypa z własną matką, gdyż jest to sztampowe podejście do tematu.

Z pewnosćią Sofokles wiedział co robi pisząc drugą część historii Edypa...Szydłowski wiedział co robi wystawiając Wałęsę w Kolonos...Czy reżyser znajdzie w sobie potencjał na zrobienie Antygony, która może zamknąć kultową trylogię? Kibicujmy!

Kibic Teatralny contact: jakubpalacz@wp.pl





Bartosz Szydłowski Culture
https://culture.pl/pl/tworca/bartosz-szydlowski

Warto Polubić Teatr Łaźnia Nowa
UWAGA! Pandemia kiedyś się skończy. Pamiętajmy że teatr to jednak jak mówił Jerzy Grotowski spotkanie między ludzkie...Jak minie Pandemia wracajmy do teatru i wspierajmy go niezależnie od sytuacji...





Komentarze

Popularne posty z tego bloga

PIEŚNI ŻAB Głos z Bagna OFF Polska

TEATR ELOE premierowo wykonał spektakl muzyczny PIEŚNI ŻAB Głos z Bagna. Teatr jest beneficjentem tegorocznego konkursu OFF Polska. EWA LANGER  Scenariusz Ewa Langer Reżyseria Jakub Palacz występują artyści z ELOE Theater of Noise:  Ewa Langer, Jakub Palacz, Żaneta Seweryn, Małgorzata Grygierczyk, Aleksandra Zawiślak, Joanna Konieczko Spektakl powstał w ramach programu OFF Polska organizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. #offpolska OFF Polska -  https://www.facebook.com/ProgramOFFPolska Instytut Teatralny –   https://www.facebook.com/instytutteatralny  oraz  https://www.instagram.com/instytutteatralny/ Producentem Spektaklu jest Stowarzyszenie Kobieca Transsmisja  30 MAJA 2025 Premiera w Zaborowym Domu, czyli letniej siedzibie Stowarzyszenia Kobieca Transsmisja. Foto Justyna Janus       zdjęcie z próby generalnej Ewa Langer  ( foto Piotr Ko...

ADAPTACJA Spektakl Audiocentryczny na Scenie Supernova

Kolejne wydarzenie na Scenie Supernova, która zaskakuje  produkcjami na pograniczu teatru i performance. Zapraszamy na fotoreportaż ze Spektaklu który się odbył 27 kwietnia na Scenie Supernova w Krakowie.  Audiocentryczna forma performatywna pt. „Adaptacja” na podstawie koncepcji Tomka Przetacznika Spektakl współtworzą i występują: Zuzanna Woźniak Kyrillos Alexandrov Wojciech Kogut Tomek Przetacznik Konsultacja reżyserska: Małgorzata Warsicka Forma spektaklu zaskakuje i nie jest łatwo ją opisać. Jedno jest pewne oglądając spektakl czujemy się jego częścią... Jest to wydarzenie, które zaciekawia formami dźwiękowymi, które tworzą świat muzyczny nietypowy i zaskakujący. W spektaklu poruszone zostały kwestie ekologiczne tak bliskie społecznie młodemu pokoleniu. Gra aktorska wymagała dużego sprytu, wyobraźni i umiejętności performerskich wychodzących poza typowy warsztat aktora po PWST czy jak to teraz nazywają AKADEMIĄ TEATRALNĄ  Czy współczesny globalny materializm kontynuuj...

AKTOMAR 2025 - festiwal performance w Krakowie

  Kraków stolicą performance! Tak można powiedzieć gdyż to właśnie w Krakowie odbyło się trzy dniowe spotkanie miłośników tej dziedziny sztuki współczesnej zwane AKTOMAR, podczas którego spotkali się studenci i mistrzowie. Zapraszamy na fotoreportaż z 21-23 stycznia 2025 DZIEŃ 1 PIERWSZEGO DNIA WYSTĄPILI Johannes Deimling Damian Drozd Dominika Wiak Marta Wołowiec Alessandra Zerbinati DZIEŃ 2 DRUGIEGO DNIA WYSTĄPILI Yann Marriusich  Kalina Kazimierczak Felix Schwentner  K acper Janowski Laura Wankiewicz + Marcel Bielecki Zuza Bielak Olena  Matoshniuk Yana Szostak Alicja Szpila Nela Tąta Anna Pilarska TEATR KTO po raz kolejny gościł miłośników Performance i otworzył swoją nowoczesną siedzibę, oddając ją w całości artystą performance. Oprócz prezentacji można było uczestniczyć w dyskusjach poświęconych historii ruchu.  DZIEŃ 3 TRZECIEGO DNIA WYSTĄPILI Janusz Bałdyga Małgorzata Wrońska Marcin Derda Marcin Kowalski Natalia Sara Skorupa Julia Sosn...