Przejdź do głównej zawartości

Maraton w Nowym Jorku - Scena Supernova - recenzja








Na scenie Supernova pojawiła się nowa super sztuka Maraton w Nowym Jorku. Sztukę Eduardo Erby wystawił Jakub Kowalik i jest to polska prapremiera. Nie zdziwcie się jak powstanie z tego teatr telewizji, albo film fabularny...Maraton w Nowym Jorku to sztuka wpisująca się w kanon literatury współczesnej na równi z Albee czy Pinterem.


Krzysztof Drozdowski

Paweł Jałoszyński

Nie chcąc zdradzać finału sztuki, który godnie dopełnia całość zapraszam do zobaczenia samemu tego wydarzenia na scenie Supernowa w Krakowie. Spektakl grany jest przez dwóch młodych aktorów Krzysztofa Drozdowskiego ( Hamlet Forever ) i Pawła Jałoszyńskiego,
 ( Pierwszy raz, Michał Walczak ). Świetną  muzykę i dźwięk spektaklu na żywo tworzy Aleksander Wnuk. Ekipa Maratonu w Nowym Jorku  to  zgrany team prowadzony przez reżysera Jakuba Kowalika, który samodzielnie realizuje spektakl od strony światła i efektów. Reżyser ma przy tym niezły ubaw...Szanuję reżyserów, dla których ważny jest klimat spektaklu i radość tworzenia.



Sztuki teatralne o sporcie to rzadkość. Warto przypomnieć Mecz Janusza Głowackiego, czy Niktowie o piłkarzach San Marino Macieja Bałamuta ( recenzja jest też na tym blogu ). Maraton w Nowym Jorku to sztuka w której aktorzy zmuszeni zostali do sportowego wyczynu. W trakcie symulowanego biegu, dialogują, grają, biją się, wciągając widzów siedzących na wygodnych fotelach w ich sprawy życiowe i lęki egzystencji. Bieg nie jest tylko wyczynem, lecz walką z własną niewiarą i słabością. Marzenie o zwycięstwie zamienia się walkę o zwycięstwo za wszelką cenę...Maraton to stan ducha. Można go porównać do wyścigu szczurów w którym zwycięzca jest tylko jeden i tylko on się liczy...Na plakacie reklamowym jednej z krakowskich uczelni zobaczyłem parę młodych ludzi w garniturach, która startowała do biegu na torze wyścigowym...Tak właśnie można przedstawić wyścig szczurów...Trafione nie?
Spektakl na scenie Supernowa pokazał ludzi zdesperwoanych, którzy sens życia znajdują w ciągłej walce. Jej celem jest zwycięstowo. Reżyser wydobył z tekstu dużo czarnego humoru. Nie idealizował postaci pokazując ich słabości i lęki, które wydobywa z nich maratoński bieg.

Jakub Kowalik 

Oto co sam reżyser Jakub Kowalik napisał o swoim spektaklu:

Tekst Erby po pierwszym przeczytaniu zrobił na mnie wielkie wrażenie i nie tylko z powodu zaskakującego zakończenia, które nadaje nowy, głębszy sens opowiedzianej historii. Zafascynowała mnie fizyczność, obecna w ruchu biegnących w spektaklu aktorów, ich zmęczeniu, przyśpieszonych oddechach, a także w przewijających się tematach ich rozmów: o sile, uporze, walce z bólem, rywalizacji i potrzebie zwycięstwa. Ciekawe było przyjrzeć się wzorcowi macho, którego wcieleniem zdaje się być Steve - jeden z bohaterów, w zderzeniu z wrażliwością i bardziej „miękkiego” Maria. W trakcie prób staraliśmy się z Alkiem Wnukiem dobrać muzykę, która pasować będzie do rytmu kroków i oddechów i dopełniać ten rytm, dlatego wybraliśmy surowe perkusyjne dźwięki bez linii melodycznej. W pracy nad ruchem i fizycznością wspomagała nas Małgosia Haduch.
Zdjęcie z prób Maratonu

Podsumowując:
 Spektakl Jakuba Kowalika Maraton w Nowym Jorku jest ciekawy, gdyż reżyser prostymi środkami scenicznymi przetwarza sytuację biegu. Sport, który wydaje się niesceniczny obrabia w wyobraźni dając nam dobry teatr. Gra aktorska jest w stylu amerykańskim, a muzyka na żywo dopełnia wydarzenie. Jako kibic teatralny polecam ten spektakl i zapraszam na scenę Supernowa na Gazowej.
                                                                                                                              Kibic Teatralny

EDUARDO ERBA MARATON W NOWYM JORKU 

o autorze
Edoardo Erba urodził się w Pawii koło Mediolanu w 1954 roku. Studiował na Uniwersytecie w Pawii i Piccolo Teatro w Mediolanie. Mieszka w Rzymie. Jego dramaty wystawiano na jednych z najlepszych włoskich festiwali: Biennale w Wenecji, festiwalu Taormina, festiwalu Montepulciano, festiwalu Todi. Jego teksty wielokrotnie pojawiały się też na deskach prominentnych włoskich teatrów. Erba jest laureatem najważniejszych nagród przyznawanych włoskim dramaturgom (Olimpici del Teatro, Riccione, Idi, Candoni, Salerno). Maraton w Nowym Jorku, jego najbardziej znane dzieło, zostało przetłumaczone na 17 języków i opublikowane w 7 krajach. Po raz pierwszy wystawiono go w Parmie w 1993 roku, rok po otrzymaniu Premio Candoni. Następne przedstawienia odbywały się w Londynie, Edynburgu, Wellingtonie NZ, Sydney, Bombaju (tłum. Colina Teevana), Bostonie USA (tłum. Israela Horowitza), Barcelonie, Buenos Aires, Rio De Janeiro, Zagrzebiu, Sofii, Tel-Avivie, etc. Ponadto Erba wykłada na Uniwersytecie w Pawii oraz na Accademia Nazionale d'Arte Drammatica Silvio D'Amico w Rzymie. Erba jest także autorem dramatów dla teatru telewizji i radia.



LINK DO WYDAWNICTWA
https://www.oberonbooks.com/eduardo-erba.html

PIERWSZE CZYTANIE SZTUKI W TEATRZE WSPÓŁCZESNYM WROCŁAW
http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/66912,druk.html

zdjęcia w artykule pochodzą od Teatru Supernova

kibic teatralny
jakubpalacz@wp.pl

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

WYTWARZANIE CENNYCH WSPOMNIEŃ

...Są to chwile, które mają zapaść w pamięć widza i zostać uwiecznione. To nie jest wyjście z kolegami na piwo, ale artystyczny wieczór pełen niespodzianek. To walka z nudą i codziennością, której się głośno przeciwstawiamy...



                                           Wytwarzanie Cennych Wspomnień                                                                                                                  ELOE theater of Noise

Pierwszy pokaz z tego cyklu odbył się przed laty w Teatrze 38, który kiedyś był wyznacznikiem awangardy...Ważny był również występ w moim rodzinnym Tarnobrzegu, gdzie zaprosiłem do współpracy krakowskich performerów i muzyków. Dom Kultury stał się eksperymentalną strefą działań, które niestety nie zostały tym razem właściwie uwiecznione.

WYTWARZANIE CENNYCH WSPOMNIEŃ Pomysł na ten osobliwy spektakl wpadłem, gdy do Krakowa zjechał Blixa Bargeld ze swoim spektaklem Egzekucja Cennych Wspomnień...Blixa występował w Teatrze Bucklaina...i miałem już zgodę na granie s…

SOUNDCHECK

That way the rock is..
                               SOUNDCHECK

autor Jakub Palacz & Alex Carlin
Występują: Muzyk/ROCKER Techniczni AGENCI
Scena koncertu rockowego. Światło robocze MUZYK Hej jest tam kto?...Jeszcze nikogo nie ma…To dziwne… Lepiej być wcześniej niż później co?…Która godzina?...Trudno uwierzyć, ale za godzinę gram tu długi…bardzo długi koncert?...
( rozgląda się  )
To Ja Alex urodzony w Stanach...


ROCKER Hej? Hop, hop, anbody here? Strange…it is beter to be…even late…What time is it?..It s hard to belive…but in hour…I will play concert here…very long concert…very long…
( looking around )
Hey I play concert tonight! Nothing! O God…maybe I fucked up my dates…( checking very quick in his small calendar ) Today is ( date of performance ) ? So fine…You got my ass… Please be elier…It will be soundcheck…Hop Hop…shit…They are calling…asking…talking to you like a king of something …than what…You are shit…really shit…It is miracle… I have got a miropfone…( try ) One two three ma…