Przejdź do głównej zawartości

Maraton w Nowym Jorku - Scena Supernova - recenzja








Na scenie Supernova pojawiła się nowa super sztuka Maraton w Nowym Jorku. Sztukę Eduardo Erby wystawił Jakub Kowalik i jest to polska prapremiera. Nie zdziwcie się jak powstanie z tego teatr telewizji, albo film fabularny...Maraton w Nowym Jorku to sztuka wpisująca się w kanon literatury współczesnej na równi z Albee czy Pinterem.


Krzysztof Drozdowski

Paweł Jałoszyński

Nie chcąc zdradzać finału sztuki, który godnie dopełnia całość zapraszam do zobaczenia samemu tego wydarzenia na scenie Supernowa w Krakowie. Spektakl grany jest przez dwóch młodych aktorów Krzysztofa Drozdowskiego ( Hamlet Forever ) i Pawła Jałoszyńskiego,
 ( Pierwszy raz, Michał Walczak ). Świetną  muzykę i dźwięk spektaklu na żywo tworzy Aleksander Wnuk. Ekipa Maratonu w Nowym Jorku  to  zgrany team prowadzony przez reżysera Jakuba Kowalika, który samodzielnie realizuje spektakl od strony światła i efektów. Reżyser ma przy tym niezły ubaw...Szanuję reżyserów, dla których ważny jest klimat spektaklu i radość tworzenia.



Sztuki teatralne o sporcie to rzadkość. Warto przypomnieć Mecz Janusza Głowackiego, czy Niktowie o piłkarzach San Marino Macieja Bałamuta ( recenzja jest też na tym blogu ). Maraton w Nowym Jorku to sztuka w której aktorzy zmuszeni zostali do sportowego wyczynu. W trakcie symulowanego biegu, dialogują, grają, biją się, wciągając widzów siedzących na wygodnych fotelach w ich sprawy życiowe i lęki egzystencji. Bieg nie jest tylko wyczynem, lecz walką z własną niewiarą i słabością. Marzenie o zwycięstwie zamienia się walkę o zwycięstwo za wszelką cenę...Maraton to stan ducha. Można go porównać do wyścigu szczurów w którym zwycięzca jest tylko jeden i tylko on się liczy...Na plakacie reklamowym jednej z krakowskich uczelni zobaczyłem parę młodych ludzi w garniturach, która startowała do biegu na torze wyścigowym...Tak właśnie można przedstawić wyścig szczurów...Trafione nie?
Spektakl na scenie Supernowa pokazał ludzi zdesperwoanych, którzy sens życia znajdują w ciągłej walce. Jej celem jest zwycięstowo. Reżyser wydobył z tekstu dużo czarnego humoru. Nie idealizował postaci pokazując ich słabości i lęki, które wydobywa z nich maratoński bieg.

Jakub Kowalik 

Oto co sam reżyser Jakub Kowalik napisał o swoim spektaklu:

Tekst Erby po pierwszym przeczytaniu zrobił na mnie wielkie wrażenie i nie tylko z powodu zaskakującego zakończenia, które nadaje nowy, głębszy sens opowiedzianej historii. Zafascynowała mnie fizyczność, obecna w ruchu biegnących w spektaklu aktorów, ich zmęczeniu, przyśpieszonych oddechach, a także w przewijających się tematach ich rozmów: o sile, uporze, walce z bólem, rywalizacji i potrzebie zwycięstwa. Ciekawe było przyjrzeć się wzorcowi macho, którego wcieleniem zdaje się być Steve - jeden z bohaterów, w zderzeniu z wrażliwością i bardziej „miękkiego” Maria. W trakcie prób staraliśmy się z Alkiem Wnukiem dobrać muzykę, która pasować będzie do rytmu kroków i oddechów i dopełniać ten rytm, dlatego wybraliśmy surowe perkusyjne dźwięki bez linii melodycznej. W pracy nad ruchem i fizycznością wspomagała nas Małgosia Haduch.
Zdjęcie z prób Maratonu

Podsumowując:
 Spektakl Jakuba Kowalika Maraton w Nowym Jorku jest ciekawy, gdyż reżyser prostymi środkami scenicznymi przetwarza sytuację biegu. Sport, który wydaje się niesceniczny obrabia w wyobraźni dając nam dobry teatr. Gra aktorska jest w stylu amerykańskim, a muzyka na żywo dopełnia wydarzenie. Jako kibic teatralny polecam ten spektakl i zapraszam na scenę Supernowa na Gazowej.
                                                                                                                              Kibic Teatralny

EDUARDO ERBA MARATON W NOWYM JORKU 

o autorze
Edoardo Erba urodził się w Pawii koło Mediolanu w 1954 roku. Studiował na Uniwersytecie w Pawii i Piccolo Teatro w Mediolanie. Mieszka w Rzymie. Jego dramaty wystawiano na jednych z najlepszych włoskich festiwali: Biennale w Wenecji, festiwalu Taormina, festiwalu Montepulciano, festiwalu Todi. Jego teksty wielokrotnie pojawiały się też na deskach prominentnych włoskich teatrów. Erba jest laureatem najważniejszych nagród przyznawanych włoskim dramaturgom (Olimpici del Teatro, Riccione, Idi, Candoni, Salerno). Maraton w Nowym Jorku, jego najbardziej znane dzieło, zostało przetłumaczone na 17 języków i opublikowane w 7 krajach. Po raz pierwszy wystawiono go w Parmie w 1993 roku, rok po otrzymaniu Premio Candoni. Następne przedstawienia odbywały się w Londynie, Edynburgu, Wellingtonie NZ, Sydney, Bombaju (tłum. Colina Teevana), Bostonie USA (tłum. Israela Horowitza), Barcelonie, Buenos Aires, Rio De Janeiro, Zagrzebiu, Sofii, Tel-Avivie, etc. Ponadto Erba wykłada na Uniwersytecie w Pawii oraz na Accademia Nazionale d'Arte Drammatica Silvio D'Amico w Rzymie. Erba jest także autorem dramatów dla teatru telewizji i radia.



LINK DO WYDAWNICTWA
https://www.oberonbooks.com/eduardo-erba.html

PIERWSZE CZYTANIE SZTUKI W TEATRZE WSPÓŁCZESNYM WROCŁAW
http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/66912,druk.html

zdjęcia w artykule pochodzą od Teatru Supernova

kibic teatralny
jakubpalacz@wp.pl

Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

CZEGO UCZY BALLADYNA

                                                     CZEGO UCZY BALLADYNA Rola Balladyny jest jedną z największych granych ról kobiecych w teatrze w Polsce. Jest to historia holywoodzka brak jednak godnego przekładu na angielski wystarczająco zrozumiały i piękny zarazem. Przydałby się  Szekspir który by to zrobił...albo jego duch...Gdyby to było możliwe Szekspir bardzo szybko odgadł by, że dzieło Słowackiego jest głęboko inspirowane jego twórczością. Balladyna jako postać wpada w przepaść następstw, która jest tym samym co los Makbeta i Lady Makbet. Pojawienie się zjawy Banka na imprezie u króla, którą zresztą można zagrać z widocznym Bankiem lub bez...zostało wiernie odwzorowane. Banko to oczywiście Alina, o której zjawieniu podczas uczty mówi Balladyna. Jej dziwny atak jest taki sam jak Makbeta. Słowacki w sprytny sposób przeniósł świat Szekspirowskiej narracji w słowiańskie realia. Świat mistyczny Szekspira ewoluował w nowe mistyczne zjawiska. Goplana i jej dwór przyszły z Bur

Carpaccio w Stylu Wschodnim PREMIERA Noc Teatrów 2023

  Noc Teatrów 2023. Skład Solny. Teatr ELOE wystąpił z premierowym spektaklem według sztuki Łukasza Wójcickiego "Carpaccio w Stylu Wschodnim". Dramat powstał na podstawie raportu „Seeking Justice: Stories of Violence in Belarus. August 2020 through the eyes of Belarusian media CARPACCIO W STYLU WSCHODNIM .  Sztuka o przemocy. Przemocy zadawanej z przyczyn politycznych, ale i dla korzyści. Sztuka o niszczeniu praw jednostki, ale również o cierpieniu zadawanemu innym gatunkom.   11 SIERPNIA Rap  FRAGMENT SPEKTAKLU na YT również na CDA https://www.cda.pl/video/1723745737/vfilm ŁUKASZ WÓJCICKI performer, tancerz, choreograf, dramaturg, aktywista.  Postać znana w środowisku underground za sprawą zespołu Massmilicja w którym jest na wokalu i pisze teksty. Jego społeczne spojrzenie na rzeczywistość odzwierciedla się w jego tekstach. Mocny, zdecydowany i nawet brutalny przekaz jest potrzebny do przekazania bardzo konkretnych treści... MassMilicja - Pociski zamiast słów   CLIP PRZEKA

ANHELLI - Eloe Theater of Noise ARTYKUŁ AKTUALIZOWANY

      ...albowiem rzeczą zgubną jest melancholia...J.Słowacki                             ANHELLI PERFORMANCE       Transowa Melancholia   Poznawanie Słowackiego jest porównywalne z wtajemniczeniem w sztukach walki...Podnosimy swój level poznania autora, poprzez analizę co raz trudniejszych jego dzieł. Jako reżyser musisz podnosić swój poziom poznania... 11 czerwca 2022  Wznowienie ANHELLEGO z okazji Noc Teatrów 2022. Spektakl zagraliśmy w przy współpracy z Centrum Sztuki Wiewiórka w Składzie Solnym Małgorzata Białek debiutowała w roli Ellenai Spektakl podczas Nocy Teatrów cieszył się dużym powodzeniem i został gorąco przyjęty przez publiczność.  ZOBACZ SPEKTAKL  ANHELLI Noc Teatrów 2022 https://www.youtube.com/watch?v=l5-y81VIGxE ANHELLI powrócił z okazji Roku Polskiego Romantyzmu i jest to kolejna odsłona najbardziej znanego spektaklu Teatru ELOE. Theater of Noise znów pokazał swoje możliwości. W spektaklu oprócz Małgorzaty Białek debiutowali Iwona Karcz w roli śpiewane