Przejdź do głównej zawartości

HAMLET FOREVER - Eloe Theater of Noise - RELACJA




                       
                                      

                                                      Hamlet Forever  ELOE theater of noise


                                                               
 Ponownie witamy w świecie Szekspira, który odbił się piętnem nie tylko na grupie reżyserów i dramaturgów, czyli tzw. ludzi teatru, jak i również na dużej grupie biorców teatru na całym świecie…  Nie chodzi tylko o tych, którzy go znali i czytali, ale również tych usersów co oglądają codzienną telewizję reklamową…(Plama u Lady Makbet)

Język który używamy dziś w Polsce ciągle upodabnia się do Szekspirowskiego. Warto pamiętać, że Szekspir stworzył wiele słów z języka angielskiego. Zauważcie te słowa, bo to one decydują o jakości naszego życia jak i spektaklu. Zatem czy warto używać oryginalnych słów Szekspirowskich, które jako Polacy świetnie rozumiemy?

Uważam to za głupie pytanie…Takie słowa jak baner, czy traveler świetnie zadomowiły się w Polsce. I nie ma potrzeby już ich tłumaczenia. Ci co tak walczą o czystość języka nie mogą zaakceptować faktu, że język musi się rozwijać w sposób nieskrępowany i pewnych zjawisk nie można blokować. Do tego dochodzi jeszcze wyjątkowa trudność wymowy wielu słów z naszego języka, który sprawia duże trudności nawet przeszkolonym aktorom. 


   



HAMLET FOREVER - wersja internetowa 


 Spektakl dla teatru OFFowego ma swoje prawa i ograniczenia, które jednak ja jako reżyser powinienem umieć zamienić na walor…Język ma być luźny jak mówi ustami Hamleta pan Szekspir. Ok będzie luźny, ale czy nie może również pojawić się złe aktorstwo i przestarzały, oparty na rz,sz,cz, ż język? To też może być ciekawe…


HAMLET
Mogęż o pani lec już na twym lonie?
  
 Hamlet dziś bez Hamleta Machine? Dlaczego?

OFFELIA
Ta ja  Offelia…Ta której nie chciała rzeka…Kobieta na szubienicy….Kobieta z podciętymi żyłami…Kobieta przedawkowana…NA USTACH MA ŚNIEG…Kobieta z głową w piekarniku…Yesterday!

Wczoraj przestałam się zabijać i jestem sama z moimi piersiami, udami i kolanami…Rozpadają się instrumenty mojego zniewolenia…Wybijam szybę…krwawiąc drę fotografie  kochanka…który mnie brał… na łóżku, na stole, krześle…na podłodze…wszędzie!

Niszczę pole bitwy którym był mój dom…Wyrywam z zawiasów drzwi…( by wpuścić wiatr i płacz świata)…Podpalam własne więzienie…Rzucam w ogień me ciuchy… Wyrywam z piersi zegar który był moim sercem…Wychodzę na ulicę…cała we krwi…

Wychodząc  powtarza  kilkakrotnie absurdalne słowa usłyszane w radio:

ŚLUZÓWKA POWODUJE  SUSHI KASHEL
SUHI KASZEL POWODUJE  ŚLUZÓWKĘ…
HAMLET
Idź do klasztoru!  ( głosem kaznodziei, albo mówi przez tubę ) nie trzeba nam nowych grzeszników…

GOOD NIGHT OFFELIA
https://www.youtube.com/watch?v=IK_mH9deL1Y 



Marta Gerej- Gertruda



Kilka słów o samym tytule… HAMLET forever. ( Na zawsze chcę mieć to w repertuarze )…Na serio to forever zabieramy komercji. W poprzedniej adaptacji odbijaliśmy Mc tworząc McBETHa. Dziś banalny w porównaniu do Hamleta Człowiek Nietoperek oddaje jeden ze swoich przydomków reklamowych…nam kibicom teatru.




Co do adaptacji
Spektakl tworzony był jako monodram co jest odczuwalne z początku, potem jednak zaczęły jak duchy pojawiać się kolejne postaci tragedii...Dopóki nie zobaczyłem Klaudiusza w wykonaniu A.Hopkinsa nie wierzyłem, że można zaistnieć tą rolą na równi z Hamletem...Łomnicki zwracał uwagę że przy pracy nad Szekspirem należy pamiętać o tym, że jego tragedia zaczyna się na zbiegu wydarzeń. Jak to rozumieć?
Tu jest potrzebna analiza każdej z postaci, z której każda ma swój imperatyw wewnętrzny i historię.
Hamlet nie rozumie dlaczego matka wybrała Klaudiusza... Poloniusz nie wierzy Hamletowi...Ofelia nie rozumie dlaczego Hamlet już jej nie kocha, mimo że Hamlet próbuje jej to wyjaśnić dodatkowo ją tym dołując...aż dochodzi do samobójstwa. Nawet Ksiądz ma dylemat co do formy jej pochówku przywołując prawo kościelne na temat samobójców...To oczywiście nakręca Laertesa, który manipulowany przez Klaudiusza rani w końcu zatrutym ostrzem Hamleta...To właśnie zbieg wydarzeń, czyli akcja jest motorem tej sztuki, która ciągle pozostaje niedoścignionym dziełem dramaturgicznym...Teraz wiem dlaczego


Hamlet kojarzy się z jedną czaszką, każdy to wie,... ale co z drugą?

                                 HAMLET forever 

HAMLET ( znajduje czaszkę w dole wykopanym przed zamkiem i pokazuje do kamery)

...Osła batem nie przepędzaj...Ta czaszka miała kiedyś język i mogła śpiewać….Może to łeb polityka, tego który chciał obejść Boga...No nie? ( gra z czaszką )
Jakież jest zdrowie waszej Ekscelencji?… ( wkłada palec do oczu )Teraz musi służyć pani Gliście...eeeeee Radykalna przemiana!


(Śpiewa do motywu muzycznego Ofelii grzebiąc w ziemi)

Łoże w ziemi
i wór zgrzebny
Na pokrycie kości;
Oto cały sprzęt potrzebny
Dla tutejszych gości.

Znajduje drugą czaszkę

Jest i kolejna... Mogła być czaszka adwokata.
Gdzie się podziały jego sprawy, kruczki i wykręty, ewentualności...oraz jego triki?

Teatrzyk kukiełkowy

Hamlet
Nie występujesz przeciw?

Adwokat
Hm! hm!...

Hamlet
Kiedyś skupował nieruchomości teraz sam stał się nieruchomością…


(Śpiewa jak poprzednio)

Łoże w ziemi
i wór zgrzebny
Na pokrycie kości;
Oto cały sprzęt potrzebny
Dla tutejszych gości...
                                                     
                                                                                        

premiera 24.03.2013
        

CONTACT                                                                         

ELOE theater of noise

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

ADAPTACJA Spektakl Audiocentryczny na Scenie Supernova

Kolejne wydarzenie na Scenie Supernova, która zaskakuje  produkcjami na pograniczu teatru i performance. Zapraszamy na fotoreportaż ze Spektaklu który się odbył 27 kwietnia na Scenie Supernova w Krakowie.  Audiocentryczna forma performatywna pt. „Adaptacja” na podstawie koncepcji Tomka Przetacznika Spektakl współtworzą i występują: Zuzanna Woźniak Kyrillos Alexandrov Wojciech Kogut Tomek Przetacznik Konsultacja reżyserska: Małgorzata Warsicka Forma spektaklu zaskakuje i nie jest łatwo ją opisać. Jedno jest pewne oglądając spektakl czujemy się jego częścią... Jest to wydarzenie, które zaciekawia formami dźwiękowymi, które tworzą świat muzyczny nietypowy i zaskakujący. W spektaklu poruszone zostały kwestie ekologiczne tak bliskie społecznie młodemu pokoleniu. Gra aktorska wymagała dużego sprytu, wyobraźni i umiejętności performerskich wychodzących poza typowy warsztat aktora po PWST czy jak to teraz nazywają AKADEMIĄ TEATRALNĄ  Czy współczesny globalny materializm kontynuuj...

PIEŚNI ŻAB Głos z Bagna OFF Polska

TEATR ELOE premierowo wykonał spektakl muzyczny PIEŚNI ŻAB Głos z Bagna. Teatr jest beneficjentem tegorocznego konkursu OFF Polska. EWA LANGER  Scenariusz Ewa Langer Reżyseria Jakub Palacz występują artyści z ELOE Theater of Noise:  Ewa Langer, Jakub Palacz, Żaneta Seweryn, Małgorzata Grygierczyk, Aleksandra Zawiślak, Joanna Konieczko Spektakl powstał w ramach OFF POLSKA organizowanego przez Instytut Zbigniewa Raszewskiego. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Producentem Spektaklu jest Stowarzyszenie Kobieca Transsmisja  30 MAJA 2025 Premiera w Zaborowym Domu  Foto Justyna Janus Powyżej zdjęcie z próby generalnej Jakub Palacz i Żaneta Seweryn WYSPRZĄTAJ BAGNO a my ześlemy Pieśni Mocy "Chodź Chodź Chodź usłysz nasz głos. Znamy wszystkie tajemnice w naszym Bagnie mieszka moc..."                                      31 MAJA 2025 Wietrzychowice....

CZEGO UCZY BALLADYNA

                                                     CZEGO UCZY BALLADYNA Rola Balladyny jest jedną z największych granych ról kobiecych w teatrze w Polsce. Jest to historia holywoodzka brak jednak godnego przekładu na angielski wystarczająco zrozumiały i piękny zarazem. Przydałby się  Szekspir który by to zrobił...albo jego duch...Gdyby to było możliwe Szekspir bardzo szybko odgadł by, że dzieło Słowackiego jest głęboko inspirowane jego twórczością. Balladyna jako postać wpada w przepaść następstw, która jest tym samym co los Makbeta i Lady Makbet. Pojawienie się zjawy Banka na imprezie u króla, którą zresztą można zagrać z widocznym Bankiem lub bez...zostało wiernie odwzorowane. Banko to oczywiście Alina, o której zjawieniu podczas uczty mówi Balladyna. Jej dziwny atak jest taki sam jak Makbeta. Słowacki w sprytny sposób przeniósł świat Szek...